Jak zyskać przewagę nad konkurencją?

Jak pokonać szybko konkurencję?

Większość czytających ten wpis, już zapoznała się z ofertą wielu doradców i ekspertów od zyskiwania przewagi rynkowej. Na pewno słyszeliście o tworzeniu unikalnej oferty rynkowej, o uzyskiwaniu przewagi poprzez innowacyjność i tym podobne rady. Wielu zapewne wydało sporo pieniędzy, by przejść szkolenia w stylu: „Jak znaleźć strategiczny „sweet spot”, miejsce, w którym stykają się potrzeby klienta z unikalnym sposobem ich zaspokojenia, który tylko my potrafimy zaoferować?” To były dobre rady i dobre decyzje. Ale jeśli trafiłeś do nas, czujesz niedosyt. Chcesz czegoś więcej, nie mogłeś tego znaleźć, ale my to oferujemy.

 

Jakiś czas temu poproszono mnie o napisanie biznes planu inwestycji, która miała być uruchomiona w bardzo aktywnym politycznie regionie świata. Nim zacząłem go tworzyć, pierwszą rzecz jaką zrobiłem, to znalazłem wiarygodną firmę, która była w stanie przekazać mi pełny raport o partnerze, którego polecono mi jako partnera przedsięwzięcia. Dopiero jak wiedziałem, co może mnie z jego strony spotkać i na co możemy liczyć, oraz co z tego, co opowiadał jest prawdą, a to czego nie powiedział, ja znalazłem w otrzymanym raporcie. Dopiero wtedy  dowiedziałem się tego, że mogę zacząć pisanie biznes planu. Miałem od czego zacząć. Wtedy, a było to ponad 23 lata temu, nie mogłem znaleźć w Polsce firmy, której mógłbym zlecić przeprowadzenie wywiadu na temat planowanej inwestycji. Znalazłem ją w dalekim Londynie. Dzisiaj taka firma jest w Warszawie.

 

Zapytani o przewagę konkurencyjną ich firmy pracownicy i menedżerowie mają często kłopot z odpowiedzią. Po pierwsze wcale nie są pewni czy ich firma w ogóle posiada przewagę konkurencyjną, ale po namyśle często odpowiadają, że jest to marka. Nieliczni zapytani o to samo, oglądając się za siebie i na boki zaczynają mówić, że najważniejszą rzeczą, jaka daje przewagę w biznesie, to wiedza o tym, co robi, jak myśli, co planuje konkurencja.

 

Informacja jest tym, co daje przewagę

 

Gdyby za wieloma prawdziwymi radami dającymi nam krótkotrwałą przewagę w walce o zyski, poszła głębsza analiza, każdy z tych sposobów albo sprowadza się, albo zaczyna się od raportów zawierających analizę informacji niezbędnych do podejmowania konkretnych decyzji. I szybko dochodzi się do wniosku, że by uzyskać przewagę w biznesie, trzeba stale poszerzać bazę wiedzy o rynku, potencjalnych obszarach rozwoju oraz otocznia konkurencyjnego.

To co chcę zaproponować,  określam dosyć szerokim pojęciem czyli analizą otoczenia konkurencyjnego. Nie chcę używać tutaj terminologii pochodzącej rodem z historii szpiegowskich by nie wyjść na amatora ale terminologia i metody wzięte żywcem z metodologii wywiadu pasują tutaj idealnie. Stosowanie nomenklatury metod wywiadu czy kontrwywiadu może wielu ludzi uprzedzić gdyż, nie za bardzo pasują do rzeczywistości prowadzenia własnego biznesu. Jednak to, do czego  co zachęcam to jedna to swoista forma i metoda stosowana przez służby specjalne na całym świecie – stosowane od wieków, sprawdzone, efektywne i co najważniejsze nadzwyczaj skuteczne o czym świadczą doświadczenia wielkich koncernów stosujących metody wywiadu  konkurencyjnego. Tym wpisem chciałbym Państwu przybliżyć to,  czym zajmuje się nasza firma i co oferujemy naszym Klientom.

Termin wywiadu konkurencyjnego wprowadził do nowoczesnych metod zarządzania biznesem, Jan P. Herring , prezes Herring & Associates LLC były oficer CIA, żołnierz US Marine Corps, pionier i uznany ekspert w dziedzinie Business Intelligence, który jako pierwszy zbudował i skutecznie prowadził komórkę BI w koncernie Motorola. To on przeniósł metodologię analityczną oraz pewne systemy wspierania biznesu z świata wywiadu do codziennego stosowania w biznesie. Z tych sprawdzonych metod korzystamy również my.

 

Wywiad konkurencyjny to planowy, systematyczny i zorganizowany proces rozpoznania otoczenia konkurencyjnego firmy i ochrony jej zasobów.

Proces ten dopuszcza także działania aktywne. Polegają one na usystematyzowanym: zdobywaniu informacji od dobrze poinformowanych źródeł, ich ocenie, dokładnym analizowaniu, przetwarzaniu i ostatecznie zaprezentowaniu informacji/rezultatu takiego działania Klientowi. Wiele firm i korporacji w krajach zachodnich nie wyobrażają już sobie możliwości skutecznego planowania i działania bez analiz i raportów dostarczanych przez wykwalifikowanych ekspertów, którzy wiedzą kogo zapytać, jak daną informację wykorzystać, jak ją zweryfikować i na końcu zaraportować wąskiemu gronu decydentów.

 

Jeśli ktoś pomyślał, że ma to coś wspólnego z czarodziejską kulą, to już się pomylił.

 

Gdy przychodzi do nas Klient, otrzymuje od nas produkt charakteryzujący się kilkoma elementami.

 

  • Integralność – Wywiad konkurencyjny jest częścią̨ mechanizmu zarzadzania firmą. Dlatego nasz Klient może do procesu analizy konkurencji wynająć naszą firmę na zasadach outsourcingu lub zlecić nam stworzenie takiej komórki w ramach funkcjonującej struktury firmy.
  • Celowość́ – zadania stawiane naszemu (lub tworzonemu u Klienta) zespołowi analitycznemu mają służyć́ interesom firmy naszego Klienta. I nikomu innemu.
  • Selektywność́ – komórka wywiadowcza nie może zajmować́ się ̨rutynowo wszystkim. Powinna koncentrować́ się na sprawach priorytetowych wyznaczanych przez Właściciela procesu.
  • Dyskrecja – działania zespołu powinny być́ objęte poufnością̨ bazującą na zaufaniu. Wystarczy, aby personel firmy oficjalnie wiedział, że komórka jest organem zarządczym Zarządu i cieszy się jego pełnym zaufaniem. Nic ponadto.
  • Systematyczność́ – wynik pracy komórki wywiadowczej zależy głownie od ciągłości wysiłku badawczego, a nie od błyskotliwych, pojedynczych akcji.
  • Realizm – wywiad nie jest panaceum na wszystkie bolączki firmy. Nie musi wiedzieć́ wszystkiego i zdarza mu się mylić́. Bez niego jednak strategiczne decyzje bazują̨ częściej na intuicji i doświadczeniu niż̇ na rzetelnej wiedzy. Mogą̨ zatem stać́ się̨ strategicznymi pomyłkami.
  • Zgodność́ z zasadami etyki i prawem. Wszystko co robimy jest realizowane według najwyższych standardów.

 

Jeśli teraz czytając ten wpis zastanowisz się przez chwilę, co zyskujesz dostając opracowane przez analityków i specjalistów w swoich dziedzinach – analizy oparte na wiedzy ekspertów pracujących w przeróżnych organizacjach, firmach, w wielu miejscach świata, posiadających wieloletnie doświadczenie w poszukiwaniu sprawdzonych, zweryfikowanych, źródłowych informacji w pasywny i aktywny sposób, będziemy zaszczyceni, jeśli zechcesz z nami się spotkać i po prostu podzielić się Twoimi oczekiwaniami.

Jeśli zazdrościsz wielkim korporacjom, które nie zatwierdzą biznes planu czy strategicznych decyzji firmy bez wcześniejszej, pogłębionej i zweryfikowanej analizy określonego otoczenia planowanej inwestycji, informacji o partnerze, otoczeniu konkurencyjnym firmy, z którym planują prowadzić działania, którzy nawet nie spojrzą na mocne i słabe strony projektu, nim nie poznają mocnych i słabych stron kraju, miasta, lokalnych władz, wiedzy o rynku, produkcji, inwestycjach i ich losie na danym terenie, to właśnie dobrze trafiłeś.

 

Zapraszamy.

Wystarczy zapytać poprzez formularz kontaktowy, w czym możemy Ci pomóc…

CDN

Leave A Comment

LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com